Spreekwoordelijk: De Overheid Als Hollandse Hufter
N.a.v. het gemeentelijk schrijven d.d. 3 december:
500 Woningen tot 7 hoog en Basisschool gepland voor het Havenstraatterrein.

6 december 2021. Ondanks de geruststellende woorden van de gemeente is er iedere dag chaos en overlast rond het Haarlemmermeercircuit. Sinds de komst van de British School en de nieuwe inrichting van de Amstelveenseweg staan er steeds meer walmende files in de Schinkelbuurt. Met een meer autoluw stadscentrum bovendien, verplaatsen autostromen zich naar de randen en komen o.a. terecht bij het Haarlemmermeercircuit.

Deze ziekmakende situatie is nauwkeurig voorspeld door nuchtere wijkbewoners, waaronder het Buurtcomité o.a. in dit weblog. Maar onze bestuurders hadden moeite om hun lachen in te houden toen we hen dit tot en met een hoger beroep probeerden aan het verstand te brengen. Het was immers allemaal legaal en onderzocht: problemen werden ‘dus’ niet verwacht!

Met de sindsdien opgedane ervaring zou men inmiddels beter moeten weten, maar nee: de planning voor 500 nieuwbouwwoningen en een basisschool in de Schinkelbuurt gaat gewoon door. Toe maar jongens, de beuk erin! Deze overheid gedraagt zich t.o.v. de burger in toenemende mate als een zogenaamde HH, een Hollandse Hufter; in het buitenland reeds niet onbekend.

Dagelijks sluiten de auto’s aan in de file die begint bij het Olympiaplein en via Marathonweg en Bernard Kochstraat bij het Haarlemmermeercircuit uitkomt. Men sukkelt vervolgens met horten en stoten de tjokvolle Amstelveenseweg, Koninginneweg of de Zeilstraat door. In de ochtend- en avondschemering zijn de gifwolken goed te zien. Auto’s rijden over de geschilderde fietsstroken, dus wordt de bakfiets met peuters tegen de trottoirband gedrukt. Schrik, tranen, woede en frustratie.

Een voetganger ademt intussen ook volop de kankerverwekkende stoffen in. Geen alternatief; geen keuze. Dat hoort bij wonen in de stad, beweert de gemeente. Je kan altijd nog verhuizen. In het gemeentelijk schrijven wordt staalhard beweert dat de straten al het verkeer straks aankunnen. Men kan zich afvragen of bij een verkeersonderzoek ook een buurtenquête naar de recente ervaringen van wijkbewoners is inbegrepen. En of enige honderden persoonlijke getuigenissen zullen opwegen tegen een puur theoretische exercitie.

En hoewel het Buurtcomité geen voorstander is van autonome actie zoals van een onverlaat die uit pure woede onlangs de sloten van het BSA-hek vastlijmde, werkt het asociale gedrag van de overheid uiteindelijk ook asociaal gedrag van de burger in de hand. Dan zijn we verder van huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten