BSA Onder Druk: Volbouwen Havenstraatterrein Gaat Niet Door.


28 maart 2019. Nu de Raad van State de nieuwbouw van 500 appartementen op het Havenstraatterrein heeft geblokkeerd, neemt de kans toe dat een grootschalige BSA in de Havenstraat ook moet worden afgeblazen. De BSA liftte voor een goed deel mee op de nieuwe verkeersvoorzieningen voor deze wijk, maar zit nu in de knel omdat er geen plan B is voorzien.

In het stappenplan voor de modernisering van de Amstelveenseweg wordt aangegeven dat de oostelijke rijbaan eerst en vooral wordt aangepakt om de verwachte stroom auto’s naar de BSA te kunnen verwerken. De BSA wil bovendien meer dan 50 parkeervergunningen in de buurt van de school, en liet een oogje vallen op het Havenstraatterrein.

Maar het Havenstraatterrein gaat niet op de schop, en de extra parkeerruimte is dus verdampt. Er dreigt nu vanwege de BSA een groot probleem doordat dagelijks vele tientallen stinkende vehikels langzaam rondjes door de wijk rijden op zoek naar een plekje, tot frustratie en ten koste van de gezondheid van de wijkbewoners.

De straatjes rond de oude gevangenis zijn drukke verbindingsroutes en verwerken iedere dag voornamelijk vele honderden fietsers. Door het zoekende parkeergedrag en -manoeuvres van een niet gering aantal BSA automobilisten erbij in de mix, gaat het verkeer er muurvast zitten. De gemeente zou plichtsverzuim plegen met een dooddoener als: ‘tsja, dat hoort nou eenmaal bij wonen in een stad…’ Een BSA van geplande omvang is simpelweg te groot voor de wijk.

Momenteel vinden er werkzaamheden plaats in de Zeilstraat en wordt verkeer omgeleid via de kleinere straten. Het is er een krioelende stadsjungle: vol stress, gevaarlijk en vies. Altijd wordt er wel ergens in de wijk gewerkt, is het niet in de De Lairessestraat, dan in de Koninginneweg, aan het Hoofddorpplein, de Hoofddorpweg, op het Haarlemmermeercircuit, de Zeilstraat, aan de Zeilbrug, de Havenstraat, de Baarsstraat, de Bernard Kochstraat, of de Amstelveenseweg. Asfalt, trambanen, gebouwen, bruggen, stoepen.

De buurt haalt opgelucht adem omdat nog meer jarenlange overlast van het Haarlemmermeerterrein is afgewend, maar vreest nog de ellende en het vergif van het gesjouw rond een groot BSA schoolcomplex. Een volgende werkronde zou de herstructurering moeten zijn van de Heemstedestraat; kortom, het houdt nooit op. Want de belofte is dan wel dat wanneer ‘het’ eenmaal klaar is, alles op rolletjes zal lopen en het prettig wonen zal zijn in de stad; alleen, het is nooit klaar! Zijn de werken in het noorden voltooid, dan is het zuiden weer aan de beurt, en andersom. Amsterdam is een stad op anabolen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten