Buurtbewoners Zuid Vrezen Gevolgen Komst British School of Amsterdam

(Foto: druk verkeer op de rotonde voor de oude gevangenis)

Gezondheidsrisico’s
De concentratie fijnstof is op deze locatie in Amsterdam (rotonde Haarlemmermeerstation) nu al ongezond hoog vanwege het drukke autoverkeer. Dit zal alleen maar toenemen als er straks een zogenaamde ”kiss and ride” zone gemaakt wordt voor de British School of Amsterdam in de Havenstraat en er dagelijks enige honderden kinderen met de auto naar school worden gebracht.

Er zullen onherroepelijk veel meer giftige uitlaatgassen worden verspreid omdat iedere auto ook in de straat moet keren, (en bovendien alle andere drukke verkeersstromen moet kruisen). Het is vragen om gezondheidsproblemen, en bijvoorbeeld kinderen met een allergie zullen de rekening betalen.

Het maakt de BSA en de Gemeente blijkbaar niet uit wat de gezondheidsrisico’s zijn voor de buurtbewoners en de kinderen. De kinderen mogen niet spelen aan de voorzijde van de gevangenis aan de Amstelveenseweg omdat hier een fijn stof grens is, maar tien stappen achteruit is er geen gevaar voor de gezondheid meer?

Geluidsoverlast
Onze zorg betreft in dit geval de concentratie van alle BSA kinderen op één locatie, niet de komst van een enkele dependance. De BSA wil door uit te bouwen het terrein aanpassen voor een leerlingen populatie tot 1200. Nieuwe sportzalen - met dakterras voor spelende kinderen - wil men bijna tegen de achtergevel - waar de slaapkamers van bewoners zich bevinden - aanbouwen.

Er wordt hier dus totaal geen rekening gehouden met de buurtbewoners - waaronder naar verhouding veel kwetsbare ouderen. Deze waren tot voor kort maar gebrekkig of in het geheel niet op de hoogte gebracht van deze grootschalige verbouwingen - laat staan van de enorme gevolgen hiervan.

Aan de zijde van de Amstelveenseweg van het gevangenisgebouw mag niet worden gebouwd omdat dit een rijksmonument is. Dat houdt in dat er uitbouwen zijn gepland, (in het voorlopige plan) aan de achterzijde van het gebouw. Hier wil men extra klaslokalen voor muziek en scheikunde en sportzalen bouwen waardoor licht, en uitzicht wordt weggenomen.

Door de komst van speelplaatsen - waaronder een op het dak - zal er een soort echo put van geluidsoverlast ontstaan omdat elk geluid tussen de gebouwen extreem zal weergalmen. Dit geldt ook voor de technische installaties die op het dak gepland zijn.

De British School of Amsterdam beweert dat hun leerlingen van nature rustig en gedisciplineerd zijn. Wij wagen dit te betwijfelen. Bij een bezoek aan een van de BSA vestigingen was de vaststelling dat het lawaai afkomstig van BSA kinderen niet onderdoet voor iedere willekeurige Nederlandse school.

Dhr. S. Capel (Voorzitter Dagelijks Bestuur Stadsdeel Zuid, projectleider en lid van D’66) zegt in een interview met AT5: "Nou eh, een school, eh, daar gaan kinderen heen, en eh, kinderen spelen ja. eh. Kinderen in een stad is ook goed voor een stad. Als er echt sprake is van een enorme geluidsoverlast, dan hoop ik dat de bewoners dat met de school bespreken." [Bron: http://www.at5.nl/artikelen/176934/buurtbewoners-zuid-maken-zich-boos-om-komst-expat-school ] Als projectleider van de Gemeente Amsterdam heeft dhr. S. Capel samen met BSA en de Architecten de plicht om onderzoek te doen naar de geluidsoverlast die de BSA gaat veroorzaken, en de buurtbewoners hiervan op de hoogte te blijven houden in plaats van dat achteraf op 'hun bordje te leggen'.

Verkeersoverlast
In de Zeilstraat en op de rotonde van de Amstelveenseweg bij het Haarlemmermeerstation is het elke ochtend een drukte van belang met auto’s, fietsers en brommers, bussen en trams. Niet voor niets heeft de Gemeente Amsterdam een plan gemaakt om deze vieze verkeersader aan te pakken ivm de slechte doorstroming de stad in- en uit. Dit plan dateert nog van vóór de verhuisplannen van de British School of Amsterdam en is nog niet aangepast.

De voorrangsregels zoals de Gemeente Amsterdam deze heeft bedacht zullen met sterk toenemende drukte tot nog meer opstoppingen te leiden. De komst van de school voor 1200 leerlingen die deels gebracht gaan worden met de auto, plus de bouw van 500 woningen, plus nog een nieuwe basisschool, vormt bij elkaar een rampscenario voor iedereen in de Schinkelbuurt, bewoners en scholieren incluis.

De Gemeente Amsterdam neemt volgens het Buurtcomité in deze onvoldoende haar verantwoordelijkheid. Dhr. Capel beweert luchtig dat hij geen problemen ziet en dat er desnoods nog extra aanpassingen gedaan kunnen worden. Maar als het kwaad eenmaal is geschied, zal dat leiden tot 'gepeuter' in de marges.

Wanneer worden die aanpassingen dan gedaan? Als blijkt dat alles stil staat en de fijnstof concentratie in de lucht gevaarlijk wordt? Verkeersveiligheid heeft grote prioriteit. Prima, maar hoe zit dat met de gezondheidsrisco’s van de bewoners van Amsterdam?

Veiligheid en gezondheid, het hangt allemaal samen, en de Schinkelbuurt mag voor niemand een plaats worden waar je het liefst maar zo gauw mogelijk van wegkomt.

Links:
Zembla: Longartsen Slaan alarm
https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/longartsen-slaan-alarm-risicos-luchtvervuiling-worden-ernstig-onderschat

Milieudefensie: Dossier Luchtkwaliteit
https://milieudefensie.nl/luchtkwaliteit/hoe-vervuild-is-de-lucht-in-mijn-straat

Atlas Leefomgeving, voor meetgegevens van de luchtkwaliteit
http://www.atlasleefomgeving.nl/kijken

Fijnstof is al dodelijk na een dag
NRC Handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/26/fijnstof-is-al-dodelijk-na-een-dag-a1586194




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten