13 maart 2019. Nu uit recente publicaties blijkt dat de gevaren van vieze lucht veel ernstiger zijn dan werd aangenomen, is het dringend noodzakelijk dat er ook toetsingsnormen worden aangepast. Veel verkeers-, bouw, en infrastructuurprojecten moeten worden stopgezet tot ze opnieuw zijn getoetst. Met de volksgezondheid mag men geen loopje nemen.
Bij het vaststellen van bijvoorbeeld bestemmingsplannen moet rekening worden gehouden met plaatselijke meetgegevens van o.a. luchtvervuiling. Een gemeente is verplicht om rekening te houden met de volksgezondheid, en geeft geen toestemming als er bepaalde grenswaarden worden overschreden.
Nu is het zo dat de meetgegevens weliswaar niet noemenswaard veranderen, maar dat het risico van de vervuiling maar liefst twee maal zo hoog is dan eerder werd aangenomen. Dus waar een bestemmingsplan eerst de vuile lucht toets doorstond, blijkt het in de nieuwe situatie een serieus gevaar voor de gezondheid van burgers te zijn. Uit onderzoek blijkt nu dat het aantal sterfgevallen door luchtvervuiling wereldwijd twee maal zo hoog is dan werd aangenomen; 800.000 overlijdens per jaar i.p.v. 400.000. Het is een goed voorbeeld van voortschrijdend inzicht.
Politici en plannenmakers zijn dus genoodzaakt om projecten opnieuw te toetsen en zo nodig hun ambities aan te passen. Betrokken burgers zullen gesteund door de laatste wetenschappelijke gegevens naar de rechter stappen om ervoor te zorgen dat deze worden betrokken bij besluit- en beroepsprocedures.
Link artikel in The Guardian:
www.theguardian.com/environment
Link onderzoekspublicatie European Heart Journal:
academic.oup.com/eurheartj
Geen opmerkingen:
Een reactie posten