Bij De Rechter.
Oktober 2019
Zo het er nu naar uitziet, dient begin 2020 het gerechtelijk beroep dat ik heb aangetekend tegen de komst van deze British School of Amsterdam. Als ik daar een inleiding of toelichting bij mag geven, zal dit min of meer mijn betoog zijn. L. H. van Iwaarden, Baarsstraat, oktober 2019.
Geachte leden van het Hof, geachte aanwezigen,
Wonen en werken in de Amsterdamse Schinkelbuurt is ongezond. De luchtkwaliteit is er niet best, en als de British School of Amsterdam geen halt wordt toegeroepen wordt het nog slechter. Iedere dag perst druk autoverkeer zich met horten en stoten door alle verkeersknooppunten rond het BSA terrein, met achterlating van wolken vergif die zich verspreiden en zich ophopen bij de gevels. Met een BSA in vol bedrijf erbij wordt de toestand nog een stuk problematischer.
Iedere leerling die naar school loopt, fietst of wordt gebracht met de auto, (steeds vaker een SUV) die daarvoor al heel wat keren heeft geremd en geaccelereerd, zal voor de eerst les begint al een flinke portie uitlaatgassen hebben ingeademd. En hij of zij zal dat iedere schooldag opnieuw doen, op en rond een schoolcomplex voor 1200 leerlingen, heen en terug, jarenlang.
Onder andere wetenschappers van de Universiteit van Antwerpen en het Max Planck Instituut hebben aangetoond hoe slecht voor de luchtkwaliteit voortdurend afremmend en optrekkend autoverkeer is op kruispunten en rotondes. Opgehoopte uitlaatgassen zijn levensgevaarlijk. In het Verenigd Koninkrijk heeft de Procureur Generaal al uitgesproken dat de astma en het overlijden van het meisje Ella Roberta te wijten zijn aan de nabijheid van autoverkeer bij haar ouderlijk huis in Londen. Astma staat bovenaan de lijst met chronische aandoeningen bij kinderen in Nederland.
Er gaat haast geen dag voorbij zonder alarmerende rapporten over de slechte luchtkwaliteit en de achteruitgang van het leefklimaat, in de wijken, de stad, het land, en in de wereld. De Wereld Gezondheidsorganisatie, het Longfonds, enz. waarschuwen: luchtvervuiling is verantwoordelijk voor dubbel zoveel vroegtijdige sterfgevallen dan tot voor kort werd aangenomen. De milieuaannames van deze BSA zijn sterk verouderd. “Als we dat toen hadden geweten… met de kennis van nu…”; klinkt het altijd wanneer het weer misgaat. Wel, we weten het intussen dondersgoed: de kennis is er nu! Stop met deze BSA; het is nog niet te laat.
De speciale autozone, een nieuw, 4e knooppunt naast de BSA waar leerlingen zouden worden afgezet en opgehaald, laat nog jaren op zich wachten omdat de Raad van State het bestemmingsplan voor het Havenstraatterrein heeft vernietigd. Hiermee vervalt ook het verkeersplan van de BSA waarin deze zone is opgenomen. Een BSA zonder verkeersplan is onrechtmatig. De gemeente spant zich tot het uiterste in om de BSA hiervoor aan een noodoplossing te helpen in plaats van de gezondheid en veiligheid van Amsterdammers te beschermen. De gemeente spendeert bovendien miljoenen euro’s gemeenschapsgeld aan asfalt in de wijk waar voornamelijk de BSA van gaat profiteren, niet de buurtbewoners. Het is onbegrijpelijk. Er is zóveel mis rond deze BSA.
Opvallend in het algemeen is dat risico’s voor de volksgezondheid altijd worden onderschat: dat er door bedrijfsleven en politiek onder het mom van vrijheid en vooruitgang altijd mee is gegokt. “Het is (nog) niet verboden, dus vooruit maar”. Gokken op onwetendheid van burgers: door de tabaksindustrie die frauduleus inzette op light sigaretten en vapen; en door autofabrikanten die erop gokten dat hun sjoemelsoftware niet zou worden opgemerkt. De milieu effecten van deze BSA vallen nog nèt binnen de normen van 10 jaar geleden, dus toe maar, snel, zolang het nog niet verboden is; en er bij de rechter op gokken dat de wet geen pas houdt met de wetenschap.
De BSA en betrokken autoriteiten jammeren graag en veel over een zogenaamd gebrek aan alternatieven, en verzuchten graag en veel dat steeds meer overlast en vergif nou eenmaal horen bij wonen in de stad. Dat is onzin. In september 2019 is er bijvoorbeeld bij “Stemmen Voor De Wijk”, de online ideeënbus van de gemeente Amsterdam, een globaal plan voor het Havenstraatterrein met de titel: “Wijkcentrum De Loodsen” ingediend, waarin een samenhangende en minder belastende leniging van maatschappelijke behoeften van de wijk inclusief een BSA wordt voorgesteld. Een alternatief dat goed mogelijk zou zijn geweest, en nog steeds is, mits de initiatiefnemers werkelijk met de bewoners samenwerken.
Een BSA die beweert een ‘goede buur’ te willen zijn; die als 'Brede School' wil ‘wortelen in de wijk’: het zijn loze woorden waarmee wordt gegokt op de goedgelovigheid van buurtbewoners. Die weten intussen beter, want deze BSA is een voorbeeld van een nieuwe verzuiling: particulier en exclusief, met een eigen maatschappelijk netwerk, en met een directie die geen Nederlands spreekt. Stelt u zich dat eens voor bij een Nederlandse School van Londen in de wijk Brixton!
Angelsaksische goklust, arrogantie en illusies over grenzeloze groei hebben ook bij bestuurders in ons deel van de stad een klimaat geschapen waarin het beschermen van de gezondheid en de veiligheid van burgers een sluitpost is. Het is te betreuren dat er een rechter voor nodig is om het tij te keren.
Dank voor uw aandacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten